Przepisy z warsztatów gotowania wg. Ajurwedy w czasie Międzynarodowego Dnia Jogi

Zapraszam serdecznie

Warsztat: „TO MOŻESZ ZJEŚĆ ZAWSZE"
Co może wg. Ajurwedy zjeść każdy? W każdej porze roku? Jaka potrawa ma właściwości odżywcze i oczyszczające jednocześnie?Jest super lekkostrawna, łatwa i szybka do przygotowania, no i można ja modyfikować. Dodając różne przyprawy, odpowiednie dodatki, sterujemy wpływem na konkretne narządy wewnętrzne, na jakość energetyczną i smakową. A wszystko to dla dobra naszego ciała, a w końcowym efekcie dla naszego ogólnego dobrostanu!!!!!
No i co kto wie jaka to potrawa jest tak niesamowicie uniwersalna?
To oczywiście   KICZERI, albo inaczej   KICZADI.
Dla mnie potrawa od której jestem uzależniona i która nie jest w stanie mi się znudzić.
Poniżej przepis na wersję podstawową, zbilansowaną pod względem smakowym i energetycznym. Czyli neutralna , ani rozgrzewająca, ani wychładzająca.
 
PRODUKTY:
Ryż biały  ( najlepiej okrągły, bo wg. Ajurwedy kulisty kształt najlepiej kumuluje energię) Ja kupuję ryż okrągły Włoski, żeby trzymać także zalecenie regionalności- region Europa.
Żółta fasolka mung w połówkach,   jest najbardziej lekkostrawna i w połączeniu z ryżem tworzy super odżywczy duet. Jeśli masz hopla regionalnego możesz dać czerwoną soczewicę – też najlepiej w połówkach.
Proporcje ryżu do strączków 1 do 3.
Oba produkty moczymy w oddzielnych naczyniach przez noc.
 
PRZYPRAWY:
Ziarniste: czarna gorczyca, kolendra, kumin, pieprz czarny młotkowany, nasiona kozieradki, 2gożdziki, liście curry, świeże lub suszone.
Sypkie: kurkuma, kolendra, cynamon, sól himalajska, asafetyda.
Starty na tarce kawałak surowego korzenia imbiru.
Do posypania na koniec: liście kolendy, lub zielonej pietruszki, sok wyciśniety z połówki cytryny.
2 łyżki masła ghee. 
 
WYKONANIE:
Na gorące ghee wrzucamy ziarna czarnej gorczycy, kiedy zaczną skakać dodajemy pozostałe ziarenka i liście curry, prażymy chwilkę, aż zaczną wydzielać aromat. Następnie dodajemy sypkie przyprawy, na końcu asafetydę i kurkumę. Chwilę prażymy uważając aby nie spalić.
Następnie dodajemy odsączony ryż, mieszamy z przyprawami, chwile prażymy aż zrobi się szklisty i dodajemy odsączoną fasolkę. Mieszamy dobrze i dolewamy gorącej wody na 3 cm ponad ryż.
Solimy, pieprzymy i przykrywamy pokrywką, zmniejszamy intensywność gotowania.
Po ok. 10 minutach sprawdzamy, potrawa powinna być już gotowa. Jeśli nie moczyliśmy ryżu i fasolki wcześniej potrawa może gotować się nieco dłużej.
Pamiętajmy, że to nie jest risotto, ryż musi być miękki, fasolka także!!
Po zestawieniu z ognia, można już na półmisku posypać danie liśćmi kolendry, lub pietruszki,  dodajemy kilka kropli soku z cytryny.
GOTOWE!!!!!!
Jeśli chcesz podwyższyć walory smakowe, na własnym talerzu możesz jeszcze potrawę polać dodatkową porcją ghee.

Warsztat: ZASKAKUJĄCE KOKTAJLE
O koktajlach wiemy już prawie wszystko. Pijemy je nagminnie na śniadania i nie T ylko, miksujemy masowo superfoodsy i delektujemy się zdrowiem, które nieubłaganie wrz z nimi wpływa do organizmu. Co więc można jeszcze w tym temacie? No, można wymyślić taki smak w połączeniu z odżywczymi wartościami, że będzie coś nie do pobicia!,,
Taki właśnie jest "Zaskakujący burak".
Gdyby nie kolor, którego nie da się oszukać po smaku naprawdę trudno rozpoznać.
 
PRODUKTY:
Surowe obrane buraki ( najlepsze są te wiosenne bo dają piękny kolor i nie mają jeszcze intensywnego smaku)
Sok z cytryny
Surowe kakao lub karob
Obrane bardzo bojrzełe banany
Olej kokosowych
Mielony cynamon cejloński
Mielone goździki
Szczypta chili- opcjonalnie

WYKONANIE:
Wszystkie składniki dokładnie zmiksować, jeśli trzeba można dolać troszkę wody, ale b. ostrożnie, żeby za bardzo nie rozwodnić.
No i serwujemu zagadkę.
Kolejny koktajl jest z serii udawactwa, czyli jak uzyskać ekskluzywny smak z mniej ekskluzywnych składników, albo inaczej, jak na surowo podać coś co zazwyczaj jadąmy tylko gotowane! "Pomarańczowe zadziwienie".
 
PRODUKTY:
Dynia obrana ze skóry. Nie nadaje się makaronowa i nasza rodzima bania. Świetna hokkaido i każda inna o ścisłym miąższu i intensywnym kolorze.
Ananas obrany ze skóry. Im bardziej dojrzały tym lepiej.
Troszkę soku z cytryny
Syropu z daktyli, lub agawy do smaku
Przygotowanie:
Zmiksuj na puch wszystkie składniki i jeśli daliśmy dojrzałego ananasa to możemy w efekcie uzyskać smak mango.
Kolor urzekającym, pomarańczowo żółty.
 
Kochani! Nie podaję proporcji specjalnie, żeby stworzyć Wam pole do tworzenia własnego smaku. Jeśli jednak potrzebujecie dokładnej ścieżki dajcie znać.
 
Warsztat: WSZYSTKO NA SUROWO
Późna wiosna aż do wczesnej jesieni to czas kiedy możemy przestawić się na tryb "surowe". W całości, albo w części.
Te dwie surowe pasty są propozycją do chleba, surowego ryżu z kalarepy lub surowego oczywiście makaronu z cukinii, albo marchewki,
"PASTA Z CUKINII Z WĘDZONĄ PAPRYKĄ"
 
PRODUKTY:
Cukinia surowa, umytą, nie odbierana.
Por, dokładnie umyty, części białe i zielone
Suszone pomidory jeśli mamy w zalewie odsączamy , oliwę zostawiamy, jeśli mamy suche moczymy i dodajemy z częścią wody
Igły rozmarynu, najlepiej świeżego
Papryka wędzona
Czarna sól- szczypta
Sól, pieprz do smaku
Kilka kropli soku z cytryny
Cztery ziarenka brązowego cukru.
Przygotowanie:
Wszystko wrzucamy do malaksera i mielimy na jednolitą pastę
Jeśli pomidory moczyliśmy, dodajemy masło ghee i tyle wody z moczenie, żeby powstała pasta.
 
SZALONY SUROWY KALAFIOR
 
Zazyczaj jadamy kalafiora z wody polanego tartą bułeczką. To przepyszny standard.
Kalafior ma jednak dużo więcej do zaoferowania!
Poniżej pikantna pasta do surowego spaghetti z marchewki, lub wstążek z także surowych cukinii. 
 
PRODUKTY:
Surowy kalafior, dokładnie umyty, w kawałkach
Uprażone orzechy włoskie
Kilka ząbków czosnku ( nie żałujcie)
Zielony koperek pęczek albo dwa
W wersji wegańskiej - sok z cytryny, w wersji wegetariańskiej kilka łyżek jogurtu.
Szczypta czarnej soli Kala Malak
Sól, pieprz do smaku,
Przyprawa dalmatyńska - opcjonalnie.
Wszystko miksujemy na możliwie gładką masę. I już :)
 
PASTA Z BANANÓW I ORZESZKÓW ZIEMNYCH (MOGĄ BYĆ LODY)
 
PRODUKTY:
Dojrzałe obrane banany( jeśli robisz lody włóż na noc do lodówki)
Paczka orzeszków ziemnych nie solonych, prażonych.
 
WYKONANIE:
Wystarczy wszystko zmiksować.
Jeśli chcesz uzyskać lody lub pastę smakową dodaj truskawek, jagód, kakao lub karob.
Mniam!